O mnie

O mnie
Blog ten opisuje gatunki zwierząt i roślin, które udało mi się sfotografować. Zdjęcia zamieszczam na mojej stronie Facebooka, do odwiedzania której serdecznie zapraszam. Na blogu w miarę możliwości będę umieszczał informacje na temat sfotografowanych okazów. Artykuły będą uzupełniane nowymi zdjęciami opisanych gatunków w miarę ich pojawiania się w moich zbiorach. Kliknij powyższe zdjęcie aby przejść do mojej galerii na Facebooku.

04 czerwca 2022

Nęk świerszczojad (Sphex funerarius)

Nęk świerszczojad (Sphex funerarius) jest dużym przedstawicielem grzebaczowatych (Sphecidae), mierzącym od 16 do 25 mm (samice) i 15 do 19 mm (samce). Jest to gatunek kserofilny, zakłada gniazda gromadnie lub samotnie na stanowiskach suchych, nasłonecznionych, o piaszczystej glebie pokrytej skąpo roślinnością. Owady dorosłe żywią się nektarem kwiatów, najchętniej żerują na macierzankach. Imago aktywne są od lipca do września.

Samice w wykopanych przez siebie norkach budują gniazda, które składają się najczęściej z 4 komór lęgowych. W każdej z komór umieszczają zwykle 2-5 owadów z podrzędu prostoskrzydłych długoczułkowych, porażonych użądleniem. Najchętniej polują na długoskrzydlaka sierposza, podłatczyny i mieczniki. Larwy rozwijają się zjadając pozostawione w gnieździe ofiary.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz