O mnie

O mnie
Blog ten opisuje gatunki zwierząt i roślin, które udało mi się sfotografować. Zdjęcia zamieszczam na mojej stronie Facebooka, do odwiedzania której serdecznie zapraszam. Na blogu w miarę możliwości będę umieszczał informacje na temat sfotografowanych okazów. Artykuły będą uzupełniane nowymi zdjęciami opisanych gatunków w miarę ich pojawiania się w moich zbiorach. Kliknij powyższe zdjęcie aby przejść do mojej galerii na Facebooku.

11 kwietnia 2021

Guniak czerwczyk (Amphimallon solstitiale)

Guniak czerwczyk (Amphimallon solstitiale) jest gatunkiem chrząszcza z rodziny poświętnikowatych. Postać dorosła z wyglądu przypomina chrabąszcza majowego, jest jednak od niego znacznie mniejsza, ma 14-18 mm długości. Pojawia się mniej więcej od połowy czerwca, rzadko później, nawet do sierpnia, zwykle o zmierzchu. Owad ten tworzy czasem duże roje. Postać dorosła mało wybredna pokarmowo, zjada liście zarówno roślin iglastych jak i liściastych.
Samica wygrzebuje norkę w ziemi i składa do niej jaja. Czynność ta trwa cały dzień. Wieczorem norkę opuszcza i odlatuje aby żerować. Prawdopodobnie po kolejnym zapłodnieniu czynność powtarza. Wkrótce potem ginie. Pędraki żyją 2-3 lata w ziemi i odżywiają się korzeniami roślin, głównie trawiastych. Osiągają 30 mm długości.
Na zdjęciach imago i larwa (pędrak).



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz