O mnie

O mnie
Blog ten opisuje gatunki zwierząt i roślin, które udało mi się sfotografować. Zdjęcia zamieszczam na mojej stronie Facebooka, do odwiedzania której serdecznie zapraszam. Na blogu w miarę możliwości będę umieszczał informacje na temat sfotografowanych okazów. Artykuły będą uzupełniane nowymi zdjęciami opisanych gatunków w miarę ich pojawiania się w moich zbiorach. Kliknij powyższe zdjęcie aby przejść do mojej galerii na Facebooku.

22 maja 2022

Wojsiłka pospolita (Panorpa communis)

Wojsiłka pospolita (Panorpa communis) to europejski gatunek owada z rzędu wojsiłek. Imago ma smukłą budowę, długie odnóża, dwie pary skrzydeł z licznymi żyłkami, aparat gębowy wydłużony, odwłok wydłużony, u samic na końcu zwężony i rurkowaty, u samców zakończony kleszczowatymi wyrostkami (przypomina kolec jadowy skorpiona) służącymi do przytrzymania samicy podczas kopulacji. Długość ciała tego owada wynosi do 20 mm, a rozpiętość skrzydeł do 30 mm. Osobniki dorosłe można obserwować od maja do września. Wojsiłki odżywiają się nektarem kwiatów, drobnymi, chorymi lub martwymi owadami. Lubią środowiska wilgotne. To odważny owad, który odwiedza sieci pajęcze, aby podkradać pająkom i zjadać złowione w sieci owady. Często zjada martwe owady – niczym sęp. W czasie zalotów samce ofiarowują samicom kulinarne „przysmaki”.

Na zdjęciach samiec, samica i kopulująca para.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz