O mnie

O mnie
Blog ten opisuje gatunki zwierząt i roślin, które udało mi się sfotografować. Zdjęcia zamieszczam na mojej stronie Facebooka, do odwiedzania której serdecznie zapraszam. Na blogu w miarę możliwości będę umieszczał informacje na temat sfotografowanych okazów. Artykuły będą uzupełniane nowymi zdjęciami opisanych gatunków w miarę ich pojawiania się w moich zbiorach. Kliknij powyższe zdjęcie aby przejść do mojej galerii na Facebooku.

05 września 2021

Lepnica rozdęta (Silene vulgaris)

Lepnica rozdęta (Silene vulgaris) to roślina należąca do rodziny goździkowatych. W Polsce bylina pospolita. Osiąga wysokość do 1 m.

Porasta suche murawy, żwirowiska, skarpy, przydroża, ubogie darnie, nasypy z kruszywa kamiennego, płytkie wapienne gleby. Uważana za chwast. Kwitnie od maja do września. Kwiaty zasobne w nektar, zapylane są głównie przez motyle nocne i błonkówki. Kwiaty otwierają się całkowicie dopiero nocą i wydzielają w nocy słaby zapach. Rozmnaża się przez nasiona, ale również poprzez podziemne rozłogi.

Młode liście używane bywają jako zielona jarzyna lub jako dodatek do zup, sałat liściowych, sałatek jarzynowych i surówek warzywnych.

Ostatnie zdjęcie przedstawia torebkę nasienną lepnicy.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz