O mnie

O mnie
Blog ten opisuje gatunki zwierząt i roślin, które udało mi się sfotografować. Zdjęcia zamieszczam na mojej stronie Facebooka, do odwiedzania której serdecznie zapraszam. Na blogu w miarę możliwości będę umieszczał informacje na temat sfotografowanych okazów. Artykuły będą uzupełniane nowymi zdjęciami opisanych gatunków w miarę ich pojawiania się w moich zbiorach. Kliknij powyższe zdjęcie aby przejść do mojej galerii na Facebooku.

06 lutego 2022

Bogatka zwyczajna (Parus major)

Bogatka zwyczajna, bogatka, sikora bogatka (Parus major) to gatunek niewielkiego, częściowo wędrownego ptaka z rodziny sikor (Paridae). jest to największa z europejskich sikor; długość ciała 14-16 mm, rozpiętość skrzydeł 22 cm, masa ciała 20-30 g. Samiec wyróżnia się szerszym i dłuższym (nieprzerwanym od gardła po podogonie) czarnym paskiem na żółtej piersi i brzuchu. U samic czarny pasek na spodzie ciała jest węższy i często przerwany. Obie płci są zbliżonej wielkości.

Sezon lęgowy trwa od końca kwietnia do początku lipca. Tworzone pary są monogamiczne. Dwa lęgi w roku, jaja składane od końca kwietnia do początku lipca w liczbie od 6 do 14. Jaja wysiadywane są przez okres 13–14 dni przez samicę.  Pisklęta, gniazdowniki, opuszczają gniazdo po 15–21 dniach.

Pożywienie bogatki stanowią owady i inne bezkręgowce, zaś zimą nasiona roślin oleistych.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz