O mnie

O mnie
Blog ten opisuje gatunki zwierząt i roślin, które udało mi się sfotografować. Zdjęcia zamieszczam na mojej stronie Facebooka, do odwiedzania której serdecznie zapraszam. Na blogu w miarę możliwości będę umieszczał informacje na temat sfotografowanych okazów. Artykuły będą uzupełniane nowymi zdjęciami opisanych gatunków w miarę ich pojawiania się w moich zbiorach. Kliknij powyższe zdjęcie aby przejść do mojej galerii na Facebooku.

16 lutego 2022

Kopułka (Eumenes sp.)

Kopułki (Eumenes spp.) jako podrodzina Eumeninae należą do rodziny osowatych (Vespidae). Dorosłe kopułki można spotkać od maja do września - większość gatunków ma dwa pokolenia w roku. Zasiedlają nasłonecznione, suche, otwarte miejsca, zwłaszcza nieużytki, przydroża, piaskownie i żwirownie. Niektóre gatunki są pospolite, inne bardzo rzadkie, ale zawsze nieliczne. W Polsce występuje 7 gatunków bardzo do siebie podobnych.

Samice w nasłonecznionych miejscach, budują z delikatnej gliny dzbanuszkowate, jednokomórkowe gniazda przyczepione do muru lub sztywnych roślin. Do wnętrza składają jedno jajo i gąsienicę służącą za pokarm. Następnie komórkę zamykają znacznie węższym, stożkowatym wieczkiem z otworem. Gniazdo kopułki widoczne jest na ostatnim zdjęciu.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz