O mnie

O mnie
Blog ten opisuje gatunki zwierząt i roślin, które udało mi się sfotografować. Zdjęcia zamieszczam na mojej stronie Facebooka, do odwiedzania której serdecznie zapraszam. Na blogu w miarę możliwości będę umieszczał informacje na temat sfotografowanych okazów. Artykuły będą uzupełniane nowymi zdjęciami opisanych gatunków w miarę ich pojawiania się w moich zbiorach. Kliknij powyższe zdjęcie aby przejść do mojej galerii na Facebooku.

25 listopada 2021

Szarynka kalinówka (Pyrrhalta viburni)

Szarynka kalinówka (Pyrrhalta viburni) jest chrząszczem z rodziny stonkowatych. Jej długość wynosi 4,5-6,5 mm. Środowiskiem życia szarynki kalinówki są cieniste zarośla i pobrzeża wód. W Polsce występuje na większości obszaru kraju. Roślinami pokarmowymi są kaliny - koralowa, wawrzynowata oraz hordowina. Przy gromadnym żerowaniu na odmianach ozdobnych może wyrządzać szkody w ogrodach i parkach. Szkody wyrządzają również osobniki dorosłe.

Zimują jaja złożone przez samice na jednorocznych pędach. W maju z jaj wylęgają się larwy, które żerują na młodych listkach przez około 4-5 tygodni. Po osiągnięciu dojrzałości schodzą do gleby w pobliżu rośliny żywicielskiej w celu przepoczwarczenia. Tuż pod powierzchnią tworzą kokony, z których po 10 dniach wychodzą już dorosłe osobniki.

Samice składają jaja aż do końca października w wygryzionych w gałązkach otworach, które zasklepiają papką trocin i kału. W ten sposób składają od kilku do dwudziestu jaj przygotowanych do zimowania.  Na rok występuje jedno pokolenie.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz