O mnie

O mnie
Blog ten opisuje gatunki zwierząt i roślin, które udało mi się sfotografować. Zdjęcia zamieszczam na mojej stronie Facebooka, do odwiedzania której serdecznie zapraszam. Na blogu w miarę możliwości będę umieszczał informacje na temat sfotografowanych okazów. Artykuły będą uzupełniane nowymi zdjęciami opisanych gatunków w miarę ich pojawiania się w moich zbiorach. Kliknij powyższe zdjęcie aby przejść do mojej galerii na Facebooku.

04 listopada 2021

Szczerklina piaskowa (Ammophila sabulosa)

Szczerklina piaskowa (Ammophila sabulosa) jest pospolitym gatunkiem błonkówki z rodziny grzebaczy szczerklinowatych żyjącym w całej Polsce. Czas lotu: maj-październik. Długość ciała wynosi 14-24 mm. Ma smukłą sylwetkę ciała. Ubarwienie czarne, poza kilkoma segmentami odwłoka, które są pomarańczowe. Pierwsze segmenty odwłoka są mocno zwężone, tworząc bardzo cienką talię.

Owad dorosły lata w dzień. Po kopulacji samica rozpoczyna polowanie na gąsienice stanowiące pokarm dla larw. Ofiarami bywają często gąsienice sówkowatych (Noctuide). Zdarza się, że ofiara jest większa i cięższa od drapieżnika. Samica szczerkliny piaskowej unieruchamia ją, paraliżując użądleniem w zwój nerwowy, a następnie transportuje do wcześniej przygotowanej norki. Błonkówka ta zawsze transportuje ofiarę ciągnąc po ziemi. Po złożeniu jaja na ciele gąsienicy samica szczerkliny piaskowej maskuje otwór wejściowy do gniazda i odlatuje. Każda samica szczerkliny piaskowej zakłada tylko jedno gniazdo. Gatunek ten może mieć więcej niż jedno pokolenie w ciągu roku. Osobniki dorosłe żywią się nektarem i pyłkiem kwiatowym.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz