O mnie

O mnie
Blog ten opisuje gatunki zwierząt i roślin, które udało mi się sfotografować. Zdjęcia zamieszczam na mojej stronie Facebooka, do odwiedzania której serdecznie zapraszam. Na blogu w miarę możliwości będę umieszczał informacje na temat sfotografowanych okazów. Artykuły będą uzupełniane nowymi zdjęciami opisanych gatunków w miarę ich pojawiania się w moich zbiorach. Kliknij powyższe zdjęcie aby przejść do mojej galerii na Facebooku.

06 stycznia 2022

Stonka ziemniaczana (Leptinotarsa decemlineata)

Stonka ziemniaczana (Leptinotarsa decemlineata) to chrząszcz z rodziny stonkowatych. Jest pospolitym szkodnikiem upraw ziemniaków; żeruje na ich liściach, kwiatach i łodygach. Pokrywy skrzydeł tego chrząszcza mają barwę kremową z 10 czarnymi paskami. Stonka po raz pierwszy została opisana przez amerykańskiego entomologa Tomasza Soya w roku 1824.

Do Europy zawleczona została prawdopodobnie wraz z importowaną żywnością. W roku 1876 odkryto stonkę w niemieckiej Bremie. Na terenach polskich pojawiła się prawdopodobnie w ostatnich latach okupacji (1944 r.), wraz z ziemniakami sprowadzonymi z Niemiec dla wojsk okupacyjnych.

Samica wiosną składa 400-2000 jaj (od maja do lipca) na spodzie liści ziemniaczanych. Z jaj rozwijają się cztery pokolenia larw-gąsienic, przechodzących trzykrotne linienie. Ostatnie stadium larwy schodzi do gleby na niewielką głębokość i po okresie 2-3 tygodni przekształca się w dojrzałego chrząszcza. Na okres zimy chrząszcze schodzą na głębokość 15-25 cm w głąb ziemi.

Dwa ostatnie zdjęcie przedstawiają larwy tego chrząszcza.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz