O mnie

O mnie
Blog ten opisuje gatunki zwierząt i roślin, które udało mi się sfotografować. Zdjęcia zamieszczam na mojej stronie Facebooka, do odwiedzania której serdecznie zapraszam. Na blogu w miarę możliwości będę umieszczał informacje na temat sfotografowanych okazów. Artykuły będą uzupełniane nowymi zdjęciami opisanych gatunków w miarę ich pojawiania się w moich zbiorach. Kliknij powyższe zdjęcie aby przejść do mojej galerii na Facebooku.

06 marca 2022

Ćma bukszpanowa (Cydalima perspectalis)

Ćma bukszpanowa (Cydalima perspectalis), zwana też ćmą azjatycką, to inwazyjny gatunek motyla z rodziny wachlarzykowatych (Crambidae). Jest gatunkiem rodzimym wilgotnych, subtropikalnych regionów Azji Wschodniej i Azji Południowej. W 2006 stwierdzono obecność tego gatunku w południowo-zachodnich Niemczech, gdzie został zawleczony prawdopodobnie z importowanymi roślinami. W Polsce został po raz pierwszy zaobserwowany w 2012 w województwie dolnośląskim.

Rozpiętość skrzydeł postaci dorosłej wynosi ok. 40 mm, co czyni ten gatunek największym europejskim przedstawicielem wachlarzykowatych. Larwy żywią się liśćmi i pędami różnych gatunków bukszpanu. Młode larwy jedzą tylko górną, delikatną część liścia - liście nie są całkowicie niszczone. Starsze gąsienice są najbardziej szkodliwe; masowo i całkowicie zjadają liście co może prowadzić do całkowitego usychania roślin. Larwy tego motyla nie są zjadane przez ptaki.

Na zdjęciach imago i gąsienica ćmy bukszpanowej.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz