O mnie

O mnie
Blog ten opisuje gatunki zwierząt i roślin, które udało mi się sfotografować. Zdjęcia zamieszczam na mojej stronie Facebooka, do odwiedzania której serdecznie zapraszam. Na blogu w miarę możliwości będę umieszczał informacje na temat sfotografowanych okazów. Artykuły będą uzupełniane nowymi zdjęciami opisanych gatunków w miarę ich pojawiania się w moich zbiorach. Kliknij powyższe zdjęcie aby przejść do mojej galerii na Facebooku.

27 marca 2022

Darownik przedziwny (Pisaura mirabilis)

Darownik przedziwny (Pisaura mirabilis) to gatunek pająka z rodziny darownikowatych. Pospolity w całej Polsce. Żyje do około dwóch lat. Samice osiągają do 13 mm długości, a samce 11 mm. Lubi miejsca nasłonecznione. Często można go zauważyć na niskich roślinach i krzewach. Żywi się drobnymi owadami. Nie buduje sieci, lecz poluje aktywnie.

Darownik przedziwny ma charakterystyczne zaloty – najpierw samiec napełnia nogogłaszczki nasieniem, następnie zabija muchę i oplata ją delikatnie pajęczyną. Gdy to uczyni, szuka gotowej do kopulacji samicy, a kiedy ją odnajdzie, ofiarowuje jej muchę (stąd jego polska nazwa), by odwrócić jej uwagę. Kopulacja trwa około godziny. Jaja samica składa do kokonu, który nosi ze sobą przez dwa tygodnie. Przed wykluciem się młodych samica składa kokon w pajęczynie i pilnuje pajączków.

Na trzecim zdjęciu samica z kokonem.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz