O mnie

O mnie
Blog ten opisuje gatunki zwierząt i roślin, które udało mi się sfotografować. Zdjęcia zamieszczam na mojej stronie Facebooka, do odwiedzania której serdecznie zapraszam. Na blogu w miarę możliwości będę umieszczał informacje na temat sfotografowanych okazów. Artykuły będą uzupełniane nowymi zdjęciami opisanych gatunków w miarę ich pojawiania się w moich zbiorach. Kliknij powyższe zdjęcie aby przejść do mojej galerii na Facebooku.

24 marca 2022

Rusałka kratkowiec (Araschnia levana)

Rusałka kratkowiec (Araschnia levana) to jeden z najmniejszych motyli z rodziny rusałkowatych. Rozpiętość skrzydeł 28-34 mm. Owady dorosłe można spotkać w maju (pokolenie wiosenne), a następnie w lipcu i sierpniu (pokolenie letnie). Imago żywi się nektarem kwiatów roślin z rodziny selerowatych.

Zielonkawe, owalne jaja są składane przez samice w kolumienkach na dolnej stronie liści pokrzywy. Gąsienice żerują od czerwca do września. Rośliną żywicielską jest pokrzywa zwyczajna. Poczwarka jest formą zimującą. Przepoczwarczenie następuje pod liśćmi pokrzyw, poczwarki wiszą głową w dół.

U rusałki kratkowiec występuje wyraźny dymorfizm sezonowy - dwa pokolenia (wiosenne oraz letnie) z różnym ubarwieniem. Występują także formy pośrednie. Na pierwszym zdjęciu forma wiosenna, a na drugim forma letnia tego motyla.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz